Skip to main content
E-handel

Visuellt innehåll spelar större roll i kundens köpresa

Att få en kund att köpa en produkt utan att se den i verkliga livet har alltid varit en utmaning för e-handelsföretag. När volymen av online-shopping ökar och varumärken flyttar en större del av sin verksamhet till e-handelsplattformar, räcker inte kundrecensioner och produktbeskrivningar för att övertyga en person att göra ett köp. En modern kund vill se en produkt i alla detaljer innan de fattar ett köpbeslut och gör det från sin stationära eller mobila skärm.

Att lägga till standard produktfoton till din e-handel hjälper dig inte att sticka ut längre, du blir fort en i mängden. Detta är när digitala marknadsförare vänder sig till visuell handel som innehåller olika typer av produktbilder. Förutom högupplösta bilder innehåller visuell handel användargenererat medieinnehåll som 360-graders bilder och videor som förstärker intrycket av produkten. Genom att integrera ett visuellt sökverktyg på din webbplats ökar du också chansen att dina produkter hittas på tex Google som nu också söker via bild och video.

Att använda videor och rörligt material i e-handeln kommer bli en viktig del i en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi under kommande år. Videor är mycket effektiva för att visa upp produkter och förklara hur man använder dem, presentera ditt varumärke och utbilda din publik. Enligt uppskattningar kommer en genomsnittlig persons visningstid på nätet att uppgå till 100 minuter per dag 2021, vilket innebär en ökning med 19% jämfört med 2019. Ökningen av videopopularitet är mestadels relaterad till den massiva användningen av sociala medier som ständigt uppdateras deras plattformar för att anta videoinnehåll, som t.ex. Facebook Stories, Instagram Reels och TikTok virala videor.

Magento har out of the box redan stöd för video som produktbild och koppling till sociala medier med spårning.

Genom att utnyttja visuell handel och öka budgeten för videoannonser online kan du skapa en stark marknadsföringsstrategi och få imponerande resultat när det gäller att engagera konsumenter.

Leave a Reply