Skip to main content
E-handel

Hur COVID-19-pandemin förändrade e-handeln

E-handeln har haft en stadig tillväxt under det senaste decenniet. Effektiviteten i digital marknadsföring, bekvämligheten med onlineshopping och möjligheten att nå ut till kunder snabbare har resulterat i att fler handlare flyttar sin verksamhet till e-handelsplattformar. Den fortsatta utvecklingen av e-handelsprojekt påverkas i stor utsträckning av COVID-19-pandemin. Coronavirusutbrottet har för alltid förändrat människors shoppingbeteende över hela världen och tvingat företag att anpassa sina försäljnings- och marknadsföringsstrategier i linje med de moderna utmaningarna.

På grund av den globala pandemin upplever e-handel en accelererad tillväxt som aldrig tidigare. Enligt MarketWatch-prognosen kommer branschens penetrationsgrad som nådde 15% 2020 att uppgå till 25% fram till 2025, vilket ökar med 67% på fem år. Under de senaste åren har e-handelsförsäljningen haft en stadig tillväxt och förväntas nå ett nytt rekord 2021. Statista-prognoser hävdar att den globala e-handelsförsäljningen kommer att uppgå till 4,9 biljoner USD vid slutet av 2021, vilket utgör en 265 % tillväxttakt inom 7 år från 2014.

Global e-handel detaljhandel

Efter att regeringar har förklarat låsning i många länder och lagt begränsningar på fysiska butikers verksamhet i syfte att mildra coronavirusutbrottet, för många människor, blev onlineshopping den enda lösningen för att göra dagliga inköp, särskilt matvaror. Undersökningen genomförd av RBC Capital Markets bland den amerikanska befolkningen i mars 2020 visade det sig att 42% av 1500 deltagare gjorde sina livsmedelsbutiker online minst en gång i veckan, jämfört med 22% 2018.

Experter antar att nya köpvanor inte kommer att försvinna när saker och ting går tillbaka till ”normala”, eftersom fler kunder kommer att vänja sig vid bekvämligheten och fördelarna med online-shopping. En sådan förändring medför nya utmaningar för återförsäljare men skapar samtidigt många möjligheter för tillväxt. Handlare som redan har investerat mycket i e-handel kan redan uppleva kraftig ökning.

Medan COVID-19-pandemin har en positiv inverkan på den digitala försäljningen, har den en negativ inverkan på markbutiker. Företag som säljer kläder, hemelektronik, hemvaror och dagligvaror upplever den största förlusten. Eftersom shopping hemifrån är här för att stanna på lång sikt kan fysiska butiker och köpcentra möta fler utmaningar inom den närmaste framtiden. Därför har många detaljhandelsföretag redan vänt sig till onlineförsäljning och startat e-handel, vilket resulterade i en drastisk ökning av onlineförsäljningen 2020.

Statistik från eMarketer-analysen visar att den amerikanska e-handelsförsäljningen ökade jämfört med året innan med 18% år 2020, vilket utgjorde cirka 14,5% av den totala detaljhandelsförsäljningen. E-handelsförsäljningen i USA beräknas uppgå till 765,17 miljarder dollar 2021 och få en andel på cirka 14,4% av den totala detaljhandelsförsäljningen.

Försäljning av e-handel i USA

Baserat på uppgifterna som samlats in av Statista ser vi att andelen onlineförsäljning i global detaljhandel kommer att uppgå till 17,5% år 2021. År 2019 gjorde e-handel 14,1% av all detaljhandel och dess andel i den globala detaljhandeln marknaden förväntas nå 22% 2023. Dessa siffror representerar fortfarande en liten del av den globala detaljhandelsmarknaden, vilket innebär att det finns många möjligheter att växa både för etablerade e-handelsföretag och säljare som vill gå över till digital försäljning.

E-handel är en ständigt föränderlig bransch och hade förra året en aldrig tidigare skådad inverkan på kundbeteendet på grund av COVID-19-pandemin. Om du vill sticka ut från konkurrenterna och få mer uppmärksamhet åt ditt varumärke från potentiella kunder, överväg att kontakta oss och prata om hur ni skulle kunna starta eller förbättra er e-handel efter de nya trenderna.

Leave a Reply