Skip to main content

Kundcase – Lampan.se

Snabbare laddtider | Bättre responsivitet | Skapat merförsäljning

Kundcase – Lampan.se

Lampan är ett företag från Uddevalla som sålt lampor och tillbehör sedan 1980. Verksamheten
började som en enkel och välskött butik. 2011 bestämde de sig för att även bedriva en e-handel, ett
steg som visade sig vara oerhört lyckat. Idag har de en marknadsledande position inom
hembelysningsbranschen. Resan dit har varit full av stora och små utmaningar.

En verksamhet som snabbt tog fart

Lampan är på många sätt ett klassiskt företag från Uddevalla. De har vunnit årets ljusbutik tre gånger
sedan starten, en gång under 90-talet och sedan 2013 samt 2015. En viktig del av framgången
kommer från den tidiga e-handelssatsningen. När Lampan började sin onlineresa under 2011
omsatte e-handeln runt 30 miljarder kronor, vilket kan jämföras med e-handelsförsäljningen under
2018 som låg på 77 miljarder kronor.
Lampan har lyckats hålla samma takt som branschen och de anses idag vara ett av de ledande e-
handelsföretagen inom hembelysnings-segmentet. Under resans gång har de bytt
plattformsleverantör flera gånger, inte minst för att kunna växa mer. Vi på Dahlquist är stolta över
vårt nuvarande samarbete med Lampan.

Anders Strandberg, e-handelschef, berättar:
– Jag lärde känna Niklas genom en förstudie han utförde åt oss. Jag märkte snabbt att det var
lättare att arbeta med honom, inte minst för att vår kommunikation fungerade utmärkt från
start. Vi gick snabbt från en normal kund-leverantör-relation till något som mer liknar ett
partnerskap. Genom att diskutera idéer och tankar, både inom den tekniska biten och även
säljmässigt, har vi lyckats skapa funktioner och processer som ger mervärde både för våra
kunder och för oss själva.

Från vår sida är det bara att hålla med. När man arbetar nära på detta sätt blir inte bara arbetet
roligare, det blir även lättare att uppnå det önskade resultatet.

Åtgärder sedan början av samarbetet

Några av funktionerna och åtgärderna vi tagit sedan början av samarbetet är:

✔️Ny design till hemsidan
✔️Ökat hastigheten och Google Page Score
✔️Optimerat mobilanpassningen
✔️Introducerat en chattfunktion
✔️Skapat mer intuitiva merförsäljningsfunktioner

Samtliga åtgärder är på ett eller annat sätt kopplade till att öka försäljningen och kundnöjdheten.
– Just merförsäljningsfunktionerna har varit mycket värdefulla, både för oss och för våra
kunder, berättar Anders. Dahlquist har till exempel gjort det smidigare för oss att koppla
relaterade produkter till varandra. Det blir lättare för kunden att köpa rätt ljuskällor till rätt
lampa, samt eventuella andra tillbehör som de kan behöva. Målet är att kunden ska kunna få
hem både lampan och allt som behövs för att kunna tända den direkt.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi ser ljust på framtiden och räknar med att fortsätta samarbetet under lång tid. Arbetet med
Dahlquist är ett av flera sätt för oss att nå våra interna mål. Att kunna använda Niklas som ett bollplank,
någon jag kan vända mig till för att hitta nya lösningar och idéer, har blivit en viktig del av samarbetet.
Vi på Dahlquist fortsätter naturligtvis gladeligen det lyckade samarbetet med Lampan.se. Är du
intresserad av att veta mer om våra tjänster och hur vi kan hjälpa ditt företag nå era mål, tveka inte
att höra av dig.


Lampan Magento 2 E-handelBesök Lampan: https://lampan.se/

 

lampan.se dahlquist magento 2Niklas Dahlquist, VD hos dahlquist.nu och Anders Strandberg, E-handelschef hos Lampan.se

Vill du ha hjälp med er e-handel?niklas dahlquist

Att arbeta med e-handel är ett stort arbete med många detaljer som ska stämma överens och många beslut som ska tas. Vi som e-handelskonsulter hjälper er räta ut alla frågetecken och säkra att ni får ett bra resultat på er investering.

Vi har levererat över 60 projekt likt detta, hör av dig till oss om du vill ha fler referenser eller diskutera er e-handel. Välkommen!

Kontakta oss för kostnadsfri offert

Välkommen att kontakta oss för att diskutera ert projekt. Våra projektledare är utbildade affär- och e-handelsutvecklare och kan hjälpa er med allt från vidareutveckling till nystart av e-handel eller i valet om byte av plattform. Använd formuläret här till höger eller via kontaktuppgifterna här nedan.

031 – 79 44 000
  kontakt@dahlquist.nu
  Östergatan 18A Uddevalla, Sverige

magento certifieringar

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vad är du intresserad av?