Skip to main content

En karta över de delar som ingår i SEO.

I en era av digitalisering krävs en stadig närvaro online från företagare, återförsäljare, och företag. Det bästa sättet att marknadsföra, tillhandahålla, sälja tjänster och varor på Internet är att skapa en webbplats. Enligt statistiken finns cirka 81% av alla företag representerade online. Cirka 66% av företagarna använder internetkanaler för reklam 2021. Genom SEO, Search Engine Optimization når företagen en bättre plats på sökmotorer och exponeras bättre mot rätt intressenter.

Det finns olika typer av webbplatser att ta hänsyn till. Det kan vara en blogg, webbshop, företags landningssida, eller egentligen vad som helst.  Väldesignade och SEO-vänliga webbplatser är det bästa visitkortet och den bästa möjligheten att vända sig till alla publiksegment.

Med listan nedan listar vi några av de viktigaste punkterna inom SEO. Använd gärna hela, eller några delar. Känns det krångligt? Vi på Dahlquist finns alltid nära till hands när du har frågor om er SEO och hur du ska ranka bättre på Google. Kontakta oss idag så kan vi prata vidare hur vi kan exponera er bättre på Google!

Vi börjar checklistan med några punkter som bör göras innan man går vidare till on-page, off-page och teknisk SEO.

IDENTIFIERA KONKURRENTER

Ditt första steg inom en SEO-strategi bör vara med att ”spionera” på dina konkurrenter inom din nisch av marknaden. Ett enkelt sätt att göra detta är att använda ett analysverktyg, t.ex. SE-ranking där du kan få insikter om bland annat:

  • Se vilka som rankar bäst inom din nisch
  • Se konkurrenters SEO- och PPC -kampanjer
  • Se och undersöka de riktade sidorna och underdomänerna i konkurrenternas kampanjer
  • De mest lönsamma annonserna i din nisch

För att identifiera dina konkurrenter måste du registrera dig och lägga till din domän för att starta analysen. Systemet visar organiska rivaler att ta hänsyn till, dessutom finns det ett alternativ för att upptäcka nykomlingar i din nisch. Verktyget kostar en del att använda, men man kan komma ganska långt genom att använda gratis-perioden.

KEYWORD RESEARCH

Ett steg som garanterat kommer att ge dig mer besök och högre konvertering på din site om du lägger ner den tid som krävs för detta. Grundläggande kan man säga att en keyword research görs enligt stegen nedan:

  • Börja med frågorna. Skriv t.ex. den produkt eller tjänst du vill sälja och titta på sökresultaten.
  • Ändra frågor med hjälp av synonymer, platser, prefix för att hitta avsikten med söket. Analysera de sidor som är högt rankade med frågan om din produkt/tjänst
  • Använd avsiktsmodifierare (bäst, topp, vs, nära mig, köp, beställ) för att få de mest relevanta sökresultaten.
  • Segmentera den första sökordslistan enligt avsiktstypen.
  • Använd sökordsverktyg för sökord och Google Analytics/Search Console för att lägga till mer relevanta förslag. På så sätt kan du också se vilka sökord som har låg sökvolym och som inte uppfyller användarens avsikter för din produkt/tjänst

Vi går vidare till den tekniska delen. Tekniken spelar stor roll för SEO. Nedan följer en teknisk SEO-checklista för att optimera din webbplats.

TEKNISK CHECKLISTA

1. Kontrollera webbplatsens ”crawlability” och indexering. Börja med alternativet täckning (coverage) i Google Search Console. På så sätt kan du vara säker på att din webbplats kan crawlas och indexeras av Google. Verktyget visar statistik över dina webbsidor (fel, giltiga, uteslutna sidor). Längst ner ser du avsnittet detaljer. Alla sidor som inte är tillgängliga för genomsökning visas där.

2. Kontrollera webbplatsens hastigheter att ladda. Enligt studier är de webbplatser som laddas på 0,8 sekunder snabbare än 94% av andra webbplatser på Internet. Om hastigheten är cirka 1,7 sekunder laddas denna webbplats snabbare än 75% av andra webbplatser. Webbplatsens laddningshastighet spelar roll för SEO eftersom dagens besökare starkt ogillar att vänta. För att kontrollera och förbättra dina sidbelastningar kan du använda verktyg som Google PageSpeedInsights.

3. Gör din webbplats mobilvänlig. Enligt forskning använder cirka 60% av människorna i världen sin telefon för att surfa och handla. Idag är det oerhört viktigt att göra din webbplats mobilvänlig. Testa din webbplats i samband med detta i Google Search Console. Ange webbadressen till ditt ändamål och vänta på testresultat. Du kommer att informeras om din mobilvänliga status och problem om de äger rum på din webbplats.

4. Kontrollera Core Web Vitals. Denna parameter spelar en viktig roll i din webbplats användarupplevelse. Det är därför det är nödvändigt att kontrollera Core Web Vitals för att utesluta dålig UX. Du kan använda tjänsten Search Console för att se rapporten och åtgärda alla problem för att förbättra användarupplevelsen av din webbplats. Det finns tre poäng för Core Web Vitals: dålig, behöver förbättras och bra. För rankingens skull är det viktigt att nå bra.

5. Åtgärda webbplatsfel. Framgången i din SEO beror också på frekvensen av tekniska fel. Vissa sidor kan gå sönder och skada din sökmotoroptimering. Det finns verktyg för att undersöka detta, till exempel SE Ranking som innehåller hälsokontroller om tekniska problem på webbplatsen. Dessutom kategoriseras varje nummer efter typen (varningar, fel, meddelanden). Efter att ha fått reda på alla fel och deras ursprung kan du fixa dem snabbare.

Efter den tekniska delen, går vi vidare till on-page SEO. När de grundläggande SEO-och tekniska metoderna har gjorts och har gett sitt första resultat, är det hög tid att börja optimera på sidan. Det inkluderar skapandet av iögonfallande och sökordsvänligt innehåll, arbete med taggar, bilder, metataggar, markeringar och rubriker. Det rekommenderas att uppmärksamma varje aspekt eftersom även en irrelevant titel kan minska effektiviteten av din SEO.

CONTENT OCH SEO -OPTIMERING

De som administrerar webbplatsen skapar vanligtvis innehåll från grunden. Det är ännu enklare än att skriva om befintliga block och lägga till nya sökord. Observera att din webbplats kräver kvalitativa texter som är relevanta för din marknadsnisch och affärsmål. Här är en användbar checklista för innehåll:

  • Tänk på människors problem. Skapa texter som visar hur du löser kundernas problem. Fokusera på smärtor och krav. Du måste förstå sökavsikten för att skapa det mest problemlösande innehållet för din nya webbplats. Om din målgrupp behöver en steg-för-steg-guide, ge dem alla tips och rekommendationer. Till exempel frågan ”Hur konfigurerar jag DNS -poster för anpassade domäner?” kräver en detaljerad bloggartikel med enkla instruktioner om hur du gör detta på det enklaste sättet.
  • Tänk på den iögonfallande introduktionen. Väck intresse för ditt innehåll från början med hjälp av det spännande introt. Gör webbplatsbesökare törstiga efter dina texter och väcka önskan att läsa mer och mer innehåll. Till exempel främjar Kajabi det mest ansvarsfulla tillvägagångssättet för varje fall från de första bokstäverna. Intro är kort men mycket meningsfullt.
  • Skapa innehåll baserat på sökord och konkurrenskraftig forskning. Förutom att din text är relevant för ämnet och din affärsnisch är det viktigt att använda sökord som förbättrar din SEO. Efter sökords- och konkurrentundersökningar har du en grupperad nyckelfraskarta för webbplatsens innehållsoptimering. Använd nyckelord för både att hjälpa sökmotorer att förstå din webbplats ämne och rankas högre i sökresultat.
  • Kom ihåg att ditt innehåll måste uppfylla dina kärnverksamhetsmål. Om du har en e-handelsplats, visa din strävan att tillhandahålla bra produkter från början. Till exempel använder det unga märket skönhetsprodukter Frank Body ett fängslande intro för att marknadsföra kroppsskrubb, välstrukturerat innehåll som uppfyller affärsmål (sälja produkter) och innehåller de mest relevanta sökorden i nischen (”original kaffeskrubbe”, ” kroppscrub efter träning ”, etc.).

RUBRIKER OCH METATAGGAR

Det är värt att notera att du inte bör ignorera regler för rubriker. Placera inte h5 före h4 eller h3. Detta skadar tydlighetsaspekten på din webbplats och bryter hierarkin som förbättrar sökmotoroptimeringstakten.

Förutom rubrikernas hierarki måste du vara uppmärksam på förekomsten av relevanta sökord i h1-h6. Målsökfrågan bör inkluderas i dina h1, h2, eller h3-taggar för att förbättra din SEO. För att öka din möjlighet att lägga till sökordsbaserade rubriker, gör dem inte för korta. Inkludera ditt fokusord i H1. Vad gäller metataggar, både titeltagg och metabeskrivning bör uppfylla SEO-kraven. Metataggarna hjälper Google att förstå vad din webbplats handlar om. Huvudkriterierna för SEO-vänliga titlar och beskrivningar följer nedan:

  • Titeltaggen bör innehålla den mest målinriktade nyckelfrasen
  • Skriv ner en beskrivning som kommer att vara den logiska förlängningen av din titel
  • Var uppmärksam på metatags längd. En titel ska vara 60-70 symboler och en beskrivning-cirka 120
  • Basera metabeskrivningen på sökavsikten
  • Lägg till 1-2 nyckelord i din beskrivning
  • Glöm inte rösttonen. Det ska vara vänligt och aktivt. Engagera sökare för att öppna länken till din webbplats

BILDOPTIMERING

Bilder är viktiga för webbplatsens SEO-rankning. För det första gör bilderna innehållet mer levande och fängslande. Även den mest komplicerade informationen i långläsningar kan presenteras enklare och mer attraktivt med bilder. Men ibland kan dina bilder inte laddas.

Du behöver alt-taggar för att beskriva bilder med några ord. Besökare på din webbplats kommer att se den beskrivande texten och förstå bildens ämne. Samma sak för sökmotorer. De känner igen bilder med hjälp av dina alt-taggar. Lägg till nyckelord i alt-taggarna för att hjälpa Google att förstå vad som visas på dina bilder.

LÄGG TILL MARK-UP SCHEME

För att göra dina besökarsiffror högre behöver du en schema-markering för din webbplats. Sidorna visas i SERP mycket bättre med markeringen. Dessutom anser sökningar att markerade sidor i sökresultaten är de mest pålitliga eftersom de innehåller ytterligare information som:

  • Betyg
  • Röster
  • Dags att läsa
  • Recensioner

Till sist, off-page SEO. Detta är alltså saker du kan göra för din SEO som inte finns på din webbplats. Uppmärksamheten bör ägnas åt länkar. Checklistan för detta avsnitt innehåller tre huvudsteg:

  • Analysera konkurrenters bakåtlänkar – på detta sätt kommer du att se hur andra företag i din nisch presterar online, ta reda på mer om deras riktlinjer och besluta om vilka länkar som hjälper din webbplats att rankas bättre.
  • Länkbyggande plan – skapa din länkkarta enligt mätvärdena för bra rankade webbplatser. För detta kan man använda ”backlink-checkers” som tar hänsyn till rankning och domänens tillförlitlighet. På så sätt kommer du att förbättra din länkbyggande strategi.
  • Bygga länkar – när du har valt sida med din länkbyggnadsplan är det dags att bygga länkar som kommer att öka din SEO. Skriv gästinlägg, marknadsför din webbplats via sociala mediekanaler och via relevanta aktörer.

Ett annat sätt som är värt att överväga är att köpa länkningar av auktoritära utgivare för att länka din webbplats. På så sätt får du mer trafik till din nya webbplats av en källa som Google rankar högt. Ett annat vanligt sätt är länkbyten, det vill säga att man kontaktar någon som är relevant för din nisch, och ber dem publicera en länk till din webbplats i utbyte mot en länk till deras site på din webbplats.

Följer man stegen ovan är man på god väg att nå högt på Googles sökresultat. Vi på Dahlquist jobbar dagligen med punkterna ovan – behöver du hjälp, eller bara vill diskutera SEO? Tveka inte att höra av dig!

 

Leave a Reply