Skip to main content
E-handel

8 sätt att öka försäljningen 2021

I detta inlägg ska vi gå igenom 8 sätt för dig att öka försäljningen, rykande aktuell för 2021.

Remarketing

Denna metod för har visat sig vara den mest effektiva. Varför? Jo, med remarketing marknadsför du produkter för användare som redan visat ett intresse för din produkt/tjänst. Prova att erbjuda en rabatt eller en gratis produkt när du använder dig av remarketing, eftersom det kan motivera användaren att göra köpet som de ännu inte genomför. Kanske var ditt pris inte attraktivt nog, eller kanske har kunden sett en annan produkt? Med ett erbjudande kring produkten i form av extra-produkter eller en rabattkod, kan du lätt hjälpa kunden att faktiskt ta beslutet att handla hos dig.

Att investera i remarketing lönar sig och det gör underverk när det gäller att öka försäljningen, särskilt eftersom ditt erbjudande kan skapa en känsla av exklusivitet.

Varumärkeskänndeom

Att kunder känner till ditt märke är A och O i den djungel av alla varumärken som finns idag. Varumärkes-medvetenhet är bland de främsta och största målen, särskilt i början av din resa. Vad händer om din målgrupp inte vet om din existens, hur ska de kunna köpa av dig? Som ägare till en e-handel måste du förstå: att skapa en medvetenhet om ditt företag hos din målgrupp, är en oundviklig och viktig process. Exponera ditt varumärke så mycket du kan via de kommunikationskanaler som dina användare föredrar.

Hitta ditt segment

Marknadsföringsgurun Seth Godin har sa för decennier sedan – ”Alla är inte din kund.”

E-handlare använder sig ofta av personas, en generaliserad bild över företagets målkund. Hur kan du få ut mer av dessa? Sättet att få fler kunder är att skapa en mycket unik nisch som är ännu mer exakt än din befintliga målgrupp. Låt oss säga att du har riktat dig till 100 kunder och 30 av dem köper från dig. Av dina riktade annonser köper 30% (vilket egentligen är otroligt bra, har du lyckats med detta kan vi bara gratulera till framgången!). Men om du istället nischar din marknadsföring mot en mer exakt kundgrupp? Säg att du med marknadsföringen kan träffa 30 kunder, där 15-20st av dessa handlar hos dig. Du har förvisso mot det första exemplet minskat antalet kunder, men du har också bara betalat för att visa annonser för en tredjedel mot det första exemplet.

Mobil-vänliga landningssidor

Med digitaliseringens framfart och gott om bra smartphones tillgängliga på marknaden har antalet personer som använder smartphones ökat.

Utveckllingen av antalet mobilabonnemang/mobiltelefonanvändare i världen

Som köpare, skulle du inte vilja att en sida tar lång tid att ladda, eller hur? Vad skulle hända om du fick vänta över 3 sekunder per laddning? Jag tror att du antagligen hade lämnat sidan och använt en konkurrents e-handel istället.

Den optimala hastigheten för att en e-handelswebbplats ska laddas på 3 sekunder eller under, och det finns studie efter studie som visar hur en långsam sida i mobilen direkt korrelerar med en lägre konverteringsgrad. En mobilvänlig landningssida laddas snabbt, har en bra UI/UX och har t.ex. knappar tillräckligt stora för att besökarna ska kunna klicka. De största e-handelssajterna har förlitat sig på mobilvänliga landningssidor för att öka försäljningen.

Skapa brådska

Ju mer tid du ger dina kunder, desto svårare blir det för dig att konvertera dem. Det vanligaste sättet att skapa en känsla av brådska kan vara genom att visa ett lukrativt erbjudande eller ett avtal om tidsbegränsning som kan anpassas bara för att få köparen att slå till. Om du skapar brådska är chansen stor att kampanjerna blomstrar, och det skulle då också din konverteringsfrekvens. Och vilken e-handelsbutik gillar inte det?

Skapa en smidig checkout

Vad händer om din kund spenderar 10 minuter på din webbplats, lägger till produkter i sin kundvagn, checkar ut, försöker betala och misslyckas? Jag skulle definitivt bli uppgiven, arg och känna ett stort misslyckande. För att förhindra att detta händer måste du se till att din kassa är smidig och felfri. Ett exempel som kan göra att du tappar kunder är att ett föredraget betalningssätt inte fungerar.

Det finns hård konkurrens ute på marknaden och få e-handelsbutiker har råd att förlora en kund som var redo att handla av just dig. Gör en testkörning och se om din kassa fungerar korrekt. Regelbundna kontroller är lika viktiga.

Visa kunders betyg

Hur många gånger har du köpt något för att en vän rekommenderade det till dig? Oavsett om du har ett etablerat varumärke eller är en ny aktör inom e-handeln, måste du ha vittnesmål för att få ditt företag att sticka ut och få dina leads att lita på att du är trygg att handla ifrån och säljer bra produkter. 92% av köparna på nätet läser online-recensioner innan de köper, och 68% anser att att läsa positiva recensioner om de produkter de köper, bygger sitt förtroende för ett företag.

Recensioner på din webbplats kommer att spela en stor roll om du vill öka försäljningen i din e-handel 2021. Kunderna är de bästa varumärkesförespråkarna för dig och du vinner mycket på att visa dina recensioner för potentiella köpare. Magento har flera moduler för att visa kunders recensioner. Trustpilot, Reviews.io eller Magentos inbyggda recensions-system är bara några av de alla som går att implementera i din webbshop.

Implementera en strategi för e-postmarknadsföring

E -postmarknadsföring anses vara en av de äldsta formerna av marknadsföring. Även om det kan vara gammalt, gör det underverk för alla företag. Enligt undersökningar kan avkastningen på investeringar i e-postmarknadsföring vara så hög som 4300%.

Som e-handelsföretag kan du kors-sälja (cross sell) dina produkter, marknadsföra dina erbjudanden under högsäsong, erbjuda tidsbundna erbjudanden i dina e-postmeddelanden, skicka ut nyhetsbrev med nya produkter.. begränsningarna är få.

Ett vanligt scenario, där e-postmarknadsföring gör underverk är följande:

Efter att ha marknadsfört dina produkter, märker du att det finns kunder som lagt till produkter i sin kundvagn men lämnat utan att köpa, också känt som cart abandonment. Här kommer e-postmarknadsföring kommer in i bilden. Du kan skicka ett automatiskt e-postmeddelande till alla kunder som har lagt till produkter i sin kundvagn och erbjuda dem rabatt på sitt totala belopp eller gratis frakt. Detta uppmanar till köp och har visat sig ha mycket god effekt på de som överger sina varukorgar.

E -postmarknadsföring är här för att stanna. Att lära sig skickligheten med vad e-postmarknadsföring kan göra för dig och din e-handel är en väl värd investering som kommer hjälpa dig att öka försäljningen.

Som grädden på moset kommer här några tips du definitivt ska undvika

  • Val av fel e-handelsplattform – det finns en uppsjö av e-handelsplattformar idag. Du behöver en som är SEO-vänlig, säker, skalbar och mobil-vänlig. Står du inför valet av e-handelsplattform? Kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning och konsultation för att du ska lyckas så bra det bara går med din e-handel.
  • Dåliga produkter – med dåliga produkter kommer du sannolikt behöva hantera båda många returer, och mycket dålig feedback online. Se till att din produkt håller den kvalité (eller till och med bättre) än vad kunden kan förvänta sig.
  • Dålig kundtjänst – att ha en kundtjänst som är informativ, snabb och trevlig är otroligt viktigt. När kunden köpt sin vara och behöver assistans måste du finnas där för kunden. Om inte, räkna med att andra får höra om det.
  • Bytes- och retur-policy – e-handelsbranschen brottas med en hög grad av returer. Tyvärr är har fria returer och byten blivit standardiserat, något som ofta äter upp e-handlares marginaler. Vill du inte ha en generös returpolicy, så se i alla fall till att det går lätt och smidigt för kunden att göra en retur.
  • Begränsade betalningsalternativ – att inte kunna erbjuda kunden bekväma betallösningar kan i många fall leda till förlorade affärer. Se till att erbjuda åtminstone ett par alternativ när det kommer till betalning.

Som alltid, om något i texten fångade ert intresse och ni undrar mer, eller kanske rent av vill ha hjälp med något av sakerna ovan, tveka inte på att kontakta oss.

Leave a Reply