Skip to main content
E-handel

En anblick av Progressive Web App (PWA)

Sedan introduktionen 2015 har PWA blivit en av de hetaste e-handelstrenderna och användes av många stora företag som Alibaba, Trivago, Twitter med flera. Progressiva webbappar har överbryggat klyftan mellan inbyggda appar och webbplatser och erbjuder både funktioner och fördelar mot en app samtidigt som webbplatsens förmåner för e-handlaren bibehålls.

I det här inlägget kommer vi att kika närmre på effekterna av PWA och vilka resultat du kan uppnå med lösningen. Detta kan hjälpa dig oavsett var du befinner dig i webbutvecklingsresan, antingen i beslutet att bygga en ny PWA-webbplats för ditt företag eller integrera PWA för din befintliga webbplats.

Vad är PWA?

PWA eller Progressive Web Apps är applikationer som bygger på ett ramverk av Javascript. De är fortfarande byggda som en webbplats, vilket innebär att de fortfarande är webbplatser med webbadresser och kan hittas på Google, men inkluderar en apps utseende och funktioner. Och som en ”appliknande” webbplats begränsas PWA inte bara till mobilen. På stationära datorer kan du ha stött på några PWA-webbplatser, och de har alla sannolikt varit:

  • Pålitliga: – Laddar omedelbart, även under dåliga nätverksanslutningsförhållanden.
  • Snabba: – De svarar snabbt på användarinteraktioner med smidiga övergångar på sidor.
  • Engagerande upplevelse: – Ser ut och känns som faktiska appar på din enhet vilket möjliggör en smidig och mer engagerande användarupplevelse.

Den uppenbara skillnaden mellan en typisk webbplats och en PWA-webbplats som du kan upptäcka direkt är laddningshastigheten mellan sidorna på en webbplats. Se exemplet nedan där PWA används till vänster, och en traditionellt byggd hemsida används till höger:

 

Historian bakom PWA

Progressive Web Apps har blivit ett välkänt begrepp idag, och det börjar så smått ta fart bland e-handlare och på deras webbplatser. Men begreppet PWA daterades faktiskt långt tillbaka i början av 2000-talet. Idén om PWA introducerades inte av Google utan var konceptet som Steve Jobs presenterade under iPhone-introduktionen 2007.

Fördelar för e-handlare som använder en PWA-lösning

1. Låg kostnad

PWA-webbplatser minskar kostnaderna med minst 75%  jämfört med att bygga en app (både utvecklings- och underhållskostnader). Appar måste alltid uppdateras för nya funktioner och säkerhetsproblem i tidigare versioner. Med en PWA-webbplats behöver du inte längre skapa en inbyggd app för att din butik ska visas på alla enheter.

2. Spara utvecklings-tid

På samma sätt som kostnaderna minskar för att utveckla PWA-webbplatser minskar också den tid som krävs för webbplatsutveckling för butiksägare. Handlare som redan har haft en framgångsrik e-handel och vill byta till PWA behöver bara ändra ramverket som webbplatsen är uppbygd på. Detta tar normalt några månader, när utvecklandet av en app för Android och iOS (som båda kräver separat utveckling) ofta tar närmre ett år.

Om du väljer att integrera genom ett PWA-tema, till exempel genom något av Magentos PWA-teman, är installationsperioden ännu kortare. Ett exempel på ett bra PWA-tema är Vue Storefront vilket vi har använt hos några av våra kunder. Dellback är en av våra kunder som har valt en PWA-lösning. Klicka gärna in på deras site och förundras över de snabba hastigheterna när du navigerar genom sidan!

3. Prestanda

Prestandan är en annan fördel som tekniken ger e-handlare. Laddningstiden för PWA är minst 2-3 gånger snabbare än responsiv och m. Denna punkt är viktig för e-handlare, inte bara för att kunderna kommer att stanna kvar på webbplatsen med en snabbare hastighetsbelastning. Googles sökning indexerar också de snabbaste webbplatserna i högre upp, vilket gör din butik lättare att upptäcka.

4. Push-notifikationer

Dina kunder har sina hektiska scheman, men de vill fortfarande få aviseringar om alla nya uppdateringar eller om deras favoritprodukter åter är i lager. PWA push-notifikationer säkerställer att dina lojala kunder inte missar viktiga meddelanden från dig. Du behöver inte heller oroa dig för att störa dina kunder, eftersom du behöver deras tillstånd för att aktivera aviseringar. Google kommer att se till att notifikationerna skulle ge den bästa upplevelsenn för dina användare.

5. Öka konverteringen

På grund av smidiga och sömlösa interaktioner som liknar appar hjälper Progressive Web Apps att öka avsevärt i konverteringsfrekvens. När Aliexpress gick över till en PWA-lösning så fördubblade man sin försäljning per besökare.

6. Offline-upplevelse

JavaScript-ramverket som används i PWA-lösningar tillåter faktiskt kunder att kunna besöka din webbplats när de är offline eller har dålig täckning. Detta fungerar för att ramverket cachar (sparar) din webbplats, och synkar förändringarna när en anslutning har upprättats. Förståeligt kan kunden givetvis inte slutföra ett köp, även om de faktiskt kan lägga saker i varukorgen, utan en uppkoppling. Men istället för att få felmeddelande om anslutningsfel när de trycker på bakåtknappen från en produktsida, kommer sidan (som redan är sparad i cache) att ladda in den sparade sidan.

Slutsats

PWA har väntat på sin tid, och kommit långt sedan början av 2000-talet. Nu är PWA på gång att bli den perfekta teknologin för e-handelsföretag att överbrygga klyftan mellan mobil och stationär dator. PWA har obestridliga fördelar för både handlare och användare och ger en snabb, effektiv, sömlös, kostnads- och tidsbesparande lösning som kan omdefiniera vår uppfattning om applikationsfunktioner.

Om du har frågor eller vill starta ditt eget PWA-projekt, tveka inte till att höra av dig till oss för ett anspråkslöst samtal redan idag!

Leave a Reply