Den 30 juni 2020 upphörde Adobe med stöd för Magento 1, vilket har drivit några av de bästa e-handelswebbplatserna världen över i 12 år. Medan många butiker och e-handlare redan har flyttat till den nya och förbättrade Magento 2, visar BuiltWith användningsstatistik att det är många kvar som använder riktigt gamla versioner. I juni 2021 fortfarande finns över 54 000 webbplatser som använder Magento 1.9.
Förutom dålig prestanda, höga kostnader för anpassad utveckling och säkerhetsproblem kan användning av äldre programvara leda till problem med PCI-efterlevnad, vilket utsätter återförsäljare för juridiska komplikationer och höga böter.
Företagare är ofta upptagna i den dagliga driften av ett företag. Medan vissa kanske inte är medvetna om riskerna med att använda programvara som inte stöds, är andra inte medvetna varför de inte kan uppdatera sin butik från Magento 1 till Magento 2 som de har gjort tidigare.
Versioner i Magento
Magento har unika versionsnummer. Formatet (t.ex. 2.4.2) hjälper till att förmedla modifieringar i den underliggande programvarukoden baserat på versionens förändring. Den följer ett STORA.MINDRE.PATCH-format som ökas enligt följande:
- STORA: Ändringar görs i programvarans API.
- MINDRE: Ny, bakåtkompatibel funktionalitet introduceras.
- PATCH: Bakåtkompatibla ändringar introduceras, till exempel buggfixar.
När du använder en robust och funktionsrik plattform som Magento är det viktigt att förstå skillnaderna mellan migrering, uppdatering och uppgradering av en Magento-butik för att du ska kunna göra rätt val för ditt företag.
Vad är en migration i Magento?
Magento-migration beskriver processen att flytta en e-handelsbutik från Magento 1 till Magento 2 eller från en annan plattform eller CMS-system till Magento. Denna migrering är vanligtvis ett permanent steg eftersom butikens data permanent flyttas till Magento 2.
Migration till Magento 2 är en känslig process som kräver mycket tid och ansträngningar för att lyckas. Den består vanligtvis av fyra primära steg: butiksrevision, butiksutveckling, datamappning samt migrering och test efter postmigrering.
Vad är en uppgradering eller uppdatering i Magento?
I hela sin officiella dokumentation använder Adobe vanligtvis termen ”Magento upgrade” för att beskriva uppgradering av Magento-programvaran från en version till en annan. Termen ”update” används när det hänvisas till uppdatering av dess tillägg, teman och språkpaket.
Eftersom Adobe inte tydligt beskriver användningen av termerna ”uppdatering” och ”uppgradering” är det säkert att anta att de kan användas omväxlande i de flesta fall. Magentos ”uppdatering” kan användas om själva programvaran och dess tillägg, teman och språkpaket. Magentos ”uppgradering” bör dock endast användas med hänvisning till Magento-programvaran och inte dess komponenter.
Ofta använder vissa återförsäljare termen ”Magento upgrade” för att beskriva processen att flytta från Magento 1 till Magento 2. Men när det används i detta sammanhang är termen felaktig. Den korrekta termen för att göra en större versionsändring är ”Magento migration”. Alla andra mindre versioner eller inkrementella versioner av versioner bör kallas ”uppdateringar” eller ”uppgraderingar”.
Fördelar med uppgradering och uppdatering av Magento 2
FÖRBÄTTRAD SÄKERHET
E-handelsbutiker är lukrativa mål för hackare. En lyckad attack kan göra det möjligt för en hackare att få tillgång till personlig information för hundratals, om inte tusentals kunder. Samtidigt, ur en butiksägares perspektiv, kan en äventyrad butik vara ett betydande ansvar.
Nästan alla Magento-uppdateringar, oavsett om det är en mindre versionsuppdatering eller en patch, innehåller säkerhetsfixar. Dessa patchar gör det möjligt för butiksägare att uppgradera sin butiks säkerhet samtidigt som de skjuter upp andra mindre tidskänsliga ändringar för senare. Dessa korrigeringar hjälper företagare att se till att deras butik och dess data alltid skyddas.
NYA EGENSKAPER
E-handelsbranschen utvecklas snabbt och Adobe strävar efter att se till att Magento alltid ligger i framkant inom innovation. Magento-utvecklare utvecklar och introducerar ständigt nya funktioner på plattformen för att ge sina användare de verktyg som krävs för att bygga en framgångsrik e-handelsföretag.
Magento är den enda plattformen som ger kraften i artificiell intelligens och maskininlärning till sina användare utan extra kostnad. Modulen Produktrekommendationer i Magento Commerce ger sina användare tillgång till Adobes egenutvecklade AI-baserade teknik, Adobe Sensei, vilket gör det möjligt för handlare att erbjuda skräddarsydda rekommendationer till sina kunder med hjälp av realtidsdata.
BÄTTRE PRESTANDA
Med varje version strävar Adobe efter att förbättra plattformens funktionalitet och dess totala prestanda. Ofta görs det genom att optimera hur applikationen fungerar normalt för att göra den mer effektiv.
Till exempel, med den senaste versionen av Magento 2.4.2, har de infört kodförbättringar som ökar Magentos API: s prestanda och administratörens svarstid för butiker med stora kataloger. Dessa ändringar gör det möjligt för Magento-butiker som använder version 2.4.2 att stödja kataloger som är 20 gånger större än tidigare versioner.
MIGRERA, UPPDATERA ELLER UPPGRADERA, MAGENTO 2 ÄR VÄGEN FRAMÅT
Föredraget av globala giganter som The Coca-Cola Company och Nestlé S.A., är Magento en plattform som kan driva företag i alla storlekar inom olika branscher. Oavsett om du migrerar från Magento 1, byter e-handelsplattform eller bara uppdaterar din butik till den senaste versionen, kommer Magento 2 säkert att hjälpa dig att öka ditt företags försäljning. Går du i tankarna att migrera din e-handel till Magento, eller behöver du göra en uppdatering eller uppgradering av din e-handel? Kontakta oss för ett anspråkslöst samtal för att se hur vi kan hjälpa dig att optimera din e-handel.